Blaasonsteking? Zo kom jij ervanaf!

Je bent aan het shoppen met je vriendin en je zegt. Ik moet plassen. Laten we ergens wat gaan drinken? Komt dat je bekent voor?

Maar in plaats van goed door te plassen, komen er maar 3 druppels en je houdt het gevoel dat je niet uitgeplast bent . Of nog erger het geeft een pijnlijk, branderig gevoel Je weet het eigenlijk alweer. Je hebt blaasontsteking!!!!

In dit blog lees je  meer over de symptomen van een blaasontsteking en wat u er aan kunt doen om een blaasontsteking te voorkomen en hoe het stofje  D-Mannose daar heel goed bij kan helpen

Een blaasontsteking is een vervelende en vaak pijnlijke ontsteking van de blaaswand. Blaasontsteking wordt wel eens cystitis of urineweginfectie genoemd. Urineweginfecties komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen: 1 op de 3 vrouwen krijgt minstens eenmaal in haar leven last van een urineweginfectie, bij mannen is dit 1 op de 20.

Klachten die vaak voorkomen

• Pijn bij het plassen, zoals een branderig gevoel
  • Pijn in de onderbuik of onderrug
  • Voortdurende aandrang: steeds het gevoel hebben dat je moet plassen
  • Kleine beetjes plassen
  • Het gevoel hebben niet uitgeplast te zijn
  • Extra nachtelijke behoefte om te urineren
  • Troebele urine en soms zelfs bloed in de urine
  • Sterk ruikende uri

Een blaasontsteking hoeft niet altijd klachten te geven. Dat is eigenlijk gevaarlijker dan wel klachten, omdat de infectie  kan opstijgen naar de nieren en daar nierbekkenontsteking kan geven

Wat zijn de risicofactoren voor het ontwikkelen van een blaasontsteking?

Wie eerder een blaasontsteking heeft gehad, loopt een verhoogd risico om er weer een te ontwikkelen. Dit wordt een terugkerende blaasontsteking genoemd. Het risico is ook groter bij regelmatig seksueel contact of verandering van bedpartner. Het onvolledig ledigen van de blaas kan tevens een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van een blaasontsteking.

Ook medicatiegebruik, en dan met name antibiotica, kan een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van een blaasontsteking. Antibiotica helpt enerzijds bij een ontsteking door het remmen van de groei van slechte bacteriën, maar anderzijds ontregelt het ook de vaginale balans, waardoor de kans op een infectie juist groter wordt. Een vaginale ontsteking, ook wel vaginitis of bacteriële vaginose genoemd, is eveneens een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van een blaasontsteking. Daarnaast komen urineweginfecties vaker voor bij hormonale veranderingen zoals bij het gebruik van anticonceptiemiddelen, tijdens de zwangerschap, rondom de menstruatie en na de menopauze.

Tips om een blaasontsteking te voorkomen en behandelen

Allereerst is het aan te raden om de vaginale balans in de gaten te houden. Zo is niet aan te raden zeep en andere verstorende middelen in de intieme regio te gebruiken omdat deze de goede bacteriën in de vagina kunnen verstoren. Ter preventie maar ook ter behandeling is het bovendien verstandig om veel te drinken, hierdoor moet u regelmatig naar het toilet en worden pathogene bacteriën uit de urinewegen gespoeld.

Voordelen en nadelen van antibiotica bij blaasontsteking

Antibiotica kunnen zeer snel en effectief afrekenen met een infectie. Maar doordat we met dit bacteriedodende middel niet enkel de pathogene bacteriën maar ook de goede bacteriën verdelgen raakt het vaginale milieu in onbalans. Hierdoor belandt u in een vicieuze cirkel. Enerzijds lossen we een blaasontsteking op, maar anderzijds kunnen we ook een vaginale ontsteking oplopen. Het gevolg is dat we een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van een nieuwe blaasontsteking. Daarnaast is er bij antibiotica vaak sprake van bijwerkingen, zoals diarree en secundaire infecties en is er bezorgdheid over het ontwikkelen van antibioticaresistente bacteriestammen.

Gebruik vaginale probiotica bij een blaasonsteking

Gebruik vaginale probiotica bij blaasonsteking

Een vaginaal probioticum met daarin verschillende lactobacillen kan een goed alternatief zijn voor antibiotica. Ook kan het naast een antibioticakuur gebruikt worden. Lactobacillen komen van nature voor in de vagina en zijn uitermate geschikt om de vaginale balans in stand te houden, maar ook om de balans te herstellen als er reeds een onbalans is ontstaan.

Het herstellen van de vaginale balans is belangrijk omdat er een duidelijk verband bestaat tussen de onbalans in de intieme regio en een verhoogd risico op blaasontstekingen. Het aanvullen van lactobacillen kan dan ook uitkomst bieden bij de preventie maar ook bij de behandeling van blaasontstekingen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vaginale toediening van Lactobacillus plantarum en Lactobacillus rhamnosus effectief is om de vaginale balans te behouden en herstellen [2].

Supplementen advies bij een blaasontsteking

D-Mannose

Mannose is een goed smakende enkelvoudige suiker. Het komt in veel kleinere hoeveelheden voor in oa cranberries. Je hoeft dus geen liters cranberries te drinken Het is veel effectiever om de actieve stof uit de cranberries te nemen, zoals de D-Mannose.

De werking van D-Mannose: Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat d-mannose kan interfereren met de aanhechting van E-coli bacteriën (Michaels et al. 1983). E-coli bacteriën hebben kleine haartjes genaamd fimbriae (pili), waarmee ze zich kunnen hechten aan de slijmvliezen van de urinewegen. Deze haartjes hebben een bindingsstof die zich specifiek aan d-mannose hecht. Suppletie van d-mannose lijkt er zodoende voor te zorgen dat de E-coli bacteriën zich hechten aan de d-mannose waardoor ze rechtstreeks de blaas- en urinewegen uitspoelen (Venegas et al. 1995, Westphal et al. 2001, Ofek et al. 1981). Dit resultaat is al met enkele doseringen te bereiken.

Met andere woorden D-mannose hecht zich met een speciaal soort haartjes aan de slijmvliezen. Hier kunnen zij zich vermenigvuldigen, maar D-Mannose kan de verbinding tussen bacterie en slijmvliezen verbreken, zodat de bacterie los komt en uit-geplast kan worden .

Bij een enkelvoudige blaasontsteking kan iedere 3 uur circa 3 gram D-Mannose gebruikt worden. Deze dosering innemen totdat de klachten verminderen en de D-mannose afbouwen tot 3x 1 capsule

Voor jonge kinderen kan gewerkt worden met een halve dosering

Indien de behandeling effectief is, zijn de klachten na 24-uur gebruik van D-Mannose al afgenomen

De totale behandeling dient echter 4 dagen volgehouden te worden

Ook kan D-Mannose 1x per dag als preventie ingenomen worden voor langere tijd

In mijn praktijk heb ik D-mannose ook vaak voor geschreven bij mensen met steeds terugkerende blaasontsteking, 1x per 24 uur, liefst voor het slapen gaan,, kan een terugkerende blaasontsteking voorkomen

Wil je meer weten over de aanbieding van D-Mannose in mijn shop : klik dan hier!

Scroll naar top