Hoe kan ik mijn weerstand of immuunsysteem verbeteren, deel 1

Hoe kan ik mijn weerstand of immuunsysteem verbeteren?

Je immuunsysteem of in de volksmond je weerstand is één van die dingen waar je nooit over nadacht… tot het niet meer weg te slaan is uit het wereldnieuws. Tijd dus om je kennis over immuniteit wat op te krikken. 

Weerstand of immuniteit kan je niet zelf verhogen…. Echt wel !

In onderstaand blog geef ik mijn therapeutische visie als orthomoleculair therapeut op het thema “weerstand/immuniteit verhogen”. Kan dat alleen door elke keer weer een vaccin te halen of kan je als individu ook nog zelf wat doen .Ik geef hier geen mening over het wel of niet vaccineren. Daar zijn al genoeg tegenstellingen over. Maar ik heb wel een mening over de mogelijkheden om de immuniteit sterker te maken of te houden. Jullie reacties zijn uiteraard zeer welkom !

Virusinfectie

Je immuunsysteem of afweer verdedigt je lichaam tegen ongewenste indringers zoals bacteriën en virussen

In tijden als deze wilt je natuurlijk je weerstand optimaal op peil hebben. Een goede weestand is het beste wapen tegen allerlei ziektes. Je immuunsysteem verdedigt je lichaam tegen ongewenste indringers zoals bacteriën en virussen

Gezond eten, bewegen en genoeg slaap zijn de belangrijkste ingrediënten om een goed afweer systeem op te bouwen en te behouden

Hieronder lees je in de opsomming wat je zelf kunt doen. Niet alles hoeft 100%, dat is niet erg haalbaar en dat geeft weer stress. Voeding is natuurlijk een ( of misschien wel de ) belangrijkste factor. Ook al is je immuun systeem best sterk, het kan niet goed veel dingen tegelijk doen doen. Als je bv voedsel eet waar je intolerant of zelfs allergisch voor bent en er komt een griepvirus langs, dan is je eigen systeem verzwakt omdat het verschillend dingen tegelijk moet doen.. Maar hoe weet je nu of je intolerant bent voor bepaald voedsel? Bij allergie weet je op zeer kort termijn of je wel of niet reageert, maar bij intolerantie kunnen de klachten zich voordoen binnen 72 uur. Dan is het al lastiger om er zelf achter te komen. Weet je dat ik in mijn praktijk met voedingsintolerantie laboratorium testen werk. Je weet dan exact wanneer het immuunsysteem overactief wordt wanneer je bepaalde voedingsstoffen eet. Het is trouwens absoluut niet de bedoeling dat het immuunsysteem zich met je voeding bemoeit.

Wat kan je zelf doen om het immuunsysteem te verbeteren?
Wat kunt je zelf doen om je weerstand te verbeteren

Je weerstand is laag als je immuunsysteem verzwakt is

Immuunsysteem en voeding

In de praktijk blijkt dat veel mensen bij het weglaten van deze intolerante voedingstoffen, veel meer energie krijgen en minder ontstekingsgevoelig worden! Minder ontstekingen betekent een sterker en minder overbelast immuunsysteem. Ongezonde voeding kost het lichaam veel mineralen en vitaminen, terwijl gezonde voeding juist deze stoffen toevoegt. We noemen deze ongezonde voedingsstoffen anti nutriënten. Als je deze nutriënten tekort gaat komen , dan kunnen je eigen lichaamssystemen minder goed gaan werken, omdat de cellen waaruit zij opgebouwd zijn niet de noodzakelijke stoffen krijgen om hun werk te doen.

Met deze 10 concrete tips ben je alvast goed op weg om je afweer te versterken

Rook niet en kijk uit met andere giftige stoffen

  • zoals plastics en vluchtige, lichaamsvreemde stoffen uit schoonmaakproducten, luchtverfrissers en deodorant.

Behoud een gezond lichaamsgewicht

  • Beperk zo veel mogelijk geraffineerde koolhydraten en eet voldoende eiwitten en essentiële vetten, in combinatie met regelmatige beweging. Wist je dat suiker eten de kracht van je immuunsysteem onmiddellijk vermindert? 
  • De hele dag door suikerrijke producten eten is dus geen goed idee.

Chronische stress

  • Wees chronische stress te slim af met bewegings- en ademhalingstechnieken zoals yoga, mindfulness en meditatie, maar ook handwerken of tuinieren.

Genoeg slaap

  • Maak een prioriteit van je nachtrust en streef naar 7 tot 8 uur slaap per nacht.

Gezonde voeding

  • Eet gevarieerde, onbewerkte voeding vol essentiële voedingsstoffen. Lukt het je om meer dan 25 verschillende soorten groenten en fruit per week te eten? Waag je ook eens aan ‘vergeten’ groenten. En let op kleur, want wist je dat felgekleurde groenten (bietjes, rode kool, wortelen) en fruit (bessen, bramen, frambozen) bomvol antioxidanten zitten?

Weg van het beeldscherm

  • Gelukkig kunnen we dankzij technologie onze vrienden en familie zien en ook blijven werkentijdens de pandemie . Toch is het – zeker nu – broodnodig om af en toe los te koppelen van dat beeldscherm. Die dagelijkse wandeling is zoveel fijner met aandacht voor je wandelmaatje en de natuur om je heen.

Als de zon schijnt is het feest

  • Als de zon schijnt, is het feest! Start je dag met een half uur bewegingsoefeningen in de zon. Voel je het verschil? Een heel andere start van de dag, met een verse dosis zonnekracht (vitamine D). Tip: op YouTube vind je veel inspiratie, zoek bijvoorbeeld op Yoga of Chineng Qigong

Huidverzorging

  • Zelfzorg mag je letterlijk nemen: verzorg je huid dagelijks met voedende, zuivere olie op basis van jojoba, amandel of duindoorn. Droom weg bij de geur en geniet van je handen op je huid.

Waar word je blij van?

  • En… ‘last but not least’: verwen jezelf door elke dag iets te doen waar je blij van wordt. Bel een vriend met wie je kunt lachen, kijk een komische serie of kroel je kat. 
verzwakt immuunsysteem

7 producten en voedingsstoffen ter ondersteuning van je immuunsysteem

Het complexe immuunsysteem heeft o.a meerdere specifieke vitaminen en mineralen nodig om de lichaam barrières en immuuncellen zeker te stellen. In een volgend blog kom ik terug hoe je met een super food je immuunsysteem ook kunt versterken.

Onderstaande micronutrienten dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem:

  1. Vitamine D (D-Mulsion)
  2. Vitamine C (Biotics C-plus)
  3. Zink (Zn-Zyme)
  4. Vitamine A, C, D, seleen en zink (Protect Plus)
  5. Vitamine C, seleen en zink (Immunozyme forte)
  6. Curcuma longa (CurcumRx, 2 capsules)
  7. Vitamine A, B6, C, D, seleen en zink (Multi Vit-A-Mins)

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het menselijk lichaam heeft drie niveaus van immuniteit. Het eerste niveau bestaat uit fysieke barrières zoals je huid, slijmvliezen en (tril)haartjes in je neus en luchtwegen. Daarbij produceert je lichaam verschillende bacteriedodende stoffen, denk maar aan maagzuur, urine, speeksel, talg, tranen en transpiratievocht

Het tweede niveau van immuniteit vernietigt lichaamsvreemde cellen en andere mogelijke ziektekiemen.

Het eerste en tweede niveau van immuniteit zijn aangeboren. Ze zijn niet selectief, dat wil zeggen dat ze geen onderscheid maken tussen de ziektekiemen die ze op afstand houden of vernietigen.

Het derde niveau van immuniteit noemen we de ‘verworven immuniteit’, omdat het krachtig wordt door training. Het is in tegenstelling tot de eerste twee niveaus zeer selectief en gespecialiseerd.  Elke keer dat je immuunsysteem in contact komt met nieuwe ziektekiemen, leert het bij en wordt het sterker. Daarom geven de immuun-mechanismen van het derde niveau je lichaam langdurige (soms levenslange) bescherming tegen bepaalde infecties. De verworven immuniteit wordt gereguleerd door de zogenoemde T-cellen, dat zijn specifieke witte bloedcellen.
Het verworven immuunsysteem onderscheidt ‘vreemd’ van ‘eigen’ weefsel en kan selectief aanvallen en opruimen. Als je immuunsysteem als ‘vreemd’ reageert op een normale, gezonde weefselstructuur, noemen we dat ‘auto-immuniteit‘.

Een gezonde levensstijl, zoals gezonde voeding , niet te veel stress en genoeg slaap is voor alle niveaus van immuniteit van vitaal belang. Niet in het minst omdat een groot deel van ons immuunsysteem zich in de darmen bevindt

Immuunsysteem in de darmen laten testen?

60 tot 70% van de cellen van het aangeboren immuunsysteem bevinden zich in de darmen en zijn verbonden met de darmflora. Een gezonde bacteriële flora in darmen, slijmvliezen aan de binnenkant van de darmen en de huid zijn belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem. Wat kunnen we zelf doen om onze darmflora en immuunsysteem te ondersteunen. Het antwoord is door wetenschappelijk onderzoek duidelijk geworden. Mocht je meer duidelijk willen krijgen over deze wetenschappelijke onderzoeken kijk dan op de website van World Health Organisatie. https://www.who.int/ Deze wereldwijde organisatie heeft grote onderzoeken laten uitvoeren met betrekking tot lifestyle en gezondheid. De bewijzen zijn talrijk. Ik heb dan ook met grote verbazing naar onze regering gekeken, waar een schot voor open doel totaal gemist werd, doordat er alleen gecommuniceerd wordt over het belang van vaccineren, zonder enige verwijzing naar de relatie, gezonde lifestyle en sterk immuunsysteem. Deze informatie had zeker toegevoegde waarde gehad!

Een gezonde darmflora creëert een milieu waarin ziektekiemen zich niet thuis voelen. Daarbij is de darmflora onmisbaar voor een goede vertering en de opname van essentiële voedingsstoffen. Die heeft je immuunsysteem nodig om optimaal te kunnen functioneren. 

Een goede darmfunctie heeft een positief effect op de werking van je gehele immuunsysteem. Er zijn echter veel factoren die de darmflora kunnen verstoren. Voor een gezonde darmflora volg je best de tips onder ‘Hoe versterk ik mijn immuunsysteem’.  In mijn praktijk kan ik deze systemen testen met laboratorium onderzoeken. Hierbij kijken we naar de PH graad in de darmen, de kwaliteit en de kwantiteit van de darmflora, maar ook van de slijmvliezen. verder wordt er er getest op de aanwezigheid van ontstekings-stoffen en eventuele ziektekiemen , zoals bacteriën, parasieten en schimmels. Wil je serieus aan de slag met een gezond darm/immuunsysteem overweeg dan om deze test te laten uitvoeren in mijn praktijk voor orthomoleculaire therapie . Deze test is zeker ook geschikt voor mensen met restklachten COvid

Is mijn immuunsysteem verzwakt?

Naast infecties of ontstekingen zijn ook auto-immuunaandoeningen tekenen van een niet goed werkend immuunsysteem. Ik kan als orthomoleculair therapeut dmv laboratorium onderzoeken de conditie van het immuunsysteem uittesten. Wil je hier meer over weten, neem dan graag even contact op met mij (0614597758 of anja@ajbpraktijk.nl)

Scroll naar top