Het Immuunsysteem , Hoe Werkt Het En Hoe Het Extra Te Versterken?

Hoe kan ik mijn weerstand verbeteren?

Je afweersysteem is één van die dingen waar je nooit over nadacht… tot het niet meer weg te slaan is uit het wereldnieuws. Tijd dus om je kennis over immuniteit wat op te krikken. 

Weerstand kan je niet zelf verhogen…. Echt wel!

In onderstaand blog geef ik mijn therapeutische visie als orthomolecilair therapeut op het thema “weerstand verhogen”. Kan dat alleen door elke keer weer een vaccin te halen of kan je als individu ook nog zelf wat doen?.Ik geef hier geen mening over het wel of niet vaccineren. Daar zijn al genoeg tegenstellingen over. Maar ik heb wel een mening over de mogelijkheden met name de immuniteit sterker te maken of te houden. Jullie reacties zijn welkom

Virusinfectie

Je immuunsysteem verdedigt je lichaam tegen ongewenste indringers zoals bacterien en virussen

In tijden als deze wilt je natuurlijk je weerstand optimaal op peil hebben. Een goede weestand is het beste wapen tegen allerlei ziektes. Je immuunsysteem verdedigt je lichaam tegen ongewenste indringers zoals bacterien en virussen

Gezond eten, bewegen en genoeg slaap zijn de belangrijkste ingrediënten om een goed afweer systeem op te bouwen en te behouden

Hieronder lees je in de opsomming wat je zelf kunt doen. Niet alles hoeft 100%, dat is niet erg haalbaar en dat geeft weer stress. Voeding is natuurlijk een ( of misschien wel de ) belangrijkste factor. Ook al is je immuun systeem best sterk, het kan niet goed veel dingen tegelijk doen doen. Als je bv voedsel eet waar je intolerant of zelfs allergisch voor bent en er komt een griepvirus langs, dan verzwak je je eigen systeem. Maar hoe weet je nu of je intolerant bent voor bepaald voedsel? Bij allergie weet je op zeer kort termijn of je wel of niet reageert, maar bij intolerantie kunnen de klachten zich voordoen binnen 72 uur. Dan is het al lastiger om er zelf achter te komen. Weet je dat ik in mijn praktijk met voedingsintolerantie laboratorium testen werk. Je weet dan exact wanneer het immuunsysteem overactief wordt wanneer je bepaalde voedingsstoffen eet. Het is trouwens absoluut niet de bedoeling dat het immuunsysteem zich met je voeding gaat bemoeien.

Wat kan je zelf doen om het immuunsysteem te verbeteren?
Wat kunt je zelf doen om je immuunsysteem te verbeteren

Het immuunsysteem kan niet goed veel dingen tegelijk doen

In de praktijk blijkt dat veel mensen bij het weglaten van deze intolerante voedingstoffen, veel meer energie krijgen en minder ontstekings gevoelig worden! Minder ontstekingen betekent een sterker en minder overbelast immuunsysteem. Ongezonde voeding kost het lichaam veel mineralen en vitaminen, terwijl gezonde voeding juist deze stoffen toevoegt. We noemen deze ongezonde voedingsstoffen anti nutriënten. Als je deze nutriënten tekort gaat komen , dan kunnen je eigen lichaams-systemen minder goed gaan werken, omdat de cellen waaruit zij opgebouwd zijn niet de noodzakelijke stoffen krijgen om hun werk te doen.

Met deze 10 concrete tips ben je alvast goed op weg om je afweersysteem te versterken

  1. Beweeg bewust, elke dag minimaal 30 minuten en bij voorkeur in de buitenlucht.
  2. Rook niet en kijk uit met andere giftige stoffen zoals plastics en vluchtige, lichaamsvreemde stoffen uit schoonmaakproducten, luchtverfrissers en deodorant.
  3. Behoud een gezond lichaamsgewicht: beperk alle geraffineerde koolhydraten en eet voldoende eiwitten en essentiële vetten, in combinatie met regelmatige beweging. Wist je dat suiker eten de kracht van je immuunsysteem onmiddellijk vermindert? De hele dag door suikerrijke producten eten is dus geen goed idee.
  4. Wees chronische stress te slim af met bewegings- en ademhalingstechnieken zoals yoga, mindfulness en meditatie, maar ook handwerken of tuinieren.
  5. Maak een prioriteit van je nachtrust en streef naar 7 uur slaap per nacht.
  6. Eet gevarieerde, onbewerkte voeding vol essentiële voedingsstoffen. Lukt het je om meer dan 25 verschillende soorten groenten en fruit per week te eten? Waag je ook eens aan ‘vergeten’ groenten. En let op kleur, want wist je dat felgekleurde groenten (bietjes, rode kool, wortelen) en fruit (bessen, bramen, frambozen) bomvol antioxidanten zitten?
  7. Gelukkig kunnen we dankzij technologie onze vrienden en familie zien en blijven werken. Toch is het – zeker nu – broodnodig om af en toe los te koppelen van dat beeldscherm. Die dagelijkse wandeling is zoveel fijner met aandacht voor je wandelmaatje en de natuur om je heen.
  8. Als de zon schijnt, is het feest! Start je dag met een half uur bewegingsoefeningen in de zon. Voel je het verschil? Een heel andere start van de dag, met een verse dosis zonnekracht (vitamine D). Tip: op YouTube vind je veel inspiratie, zoek bijvoorbeeld op Yoga of Chineng Qigong
  9. Zelfzorg mag je letterlijk nemen: verzorg je huid dagelijks met voedende, zuivere olie op basis van jojoba, amandel of duindoorn. Droom weg bij de geur en geniet van je handen op je huid.
  10. En… ‘last but not least’: verwen jezelf door elke dag iets te doen waar je blij van wordt. Bel een vriend met wie je kunt lachen, kijk een komische serie of kroel je kat. 

7 producten en voedingsstoffen ter ondersteuning van je immuunsysteem

Het complexe immuunsysteem heeft meerdere specifieke vitaminen en mineralen nodig om de lichaam barrières en immuuncellen zeker te stellen.

Onderstaande micronutrienten dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem:

  1. Vitamine D (D-Mulsion)
  2. Vitamine C (Biotics C-plus)
  3. Zink (Zn-Zyme)
  4. Vitamine A, C, D, seleen en zink (Protect Plus)
  5. Vitamine C, seleen en zink (Immunozyme forte)
  6. Curcuma longa (CurcumRx, 2 capsules)
  7. Vitamine A, B6, C, D, seleen en zink (Multi Vit-A-Mins)

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het menselijk lichaam heeft drie niveaus van immuniteit. Het eerste niveau bestaat uit fysieke barrières zoals je huid, slijmvliezen en (tril)haartjes in je neus en luchtwegen. Daarbij produceert je lichaam verschillende bacteriedodende stoffen, denk maar aan maagzuur, urine, speeksel, talg, tranen en transpiratievocht

Het tweede niveau van immuniteit vernietigt lichaamsvreemde cellen en andere mogelijke ziektekiemen.

Het eerste en tweede niveau van immuniteit zijn aangeboren. Ze zijn niet selectief, dat wil zeggen dat ze geen onderscheid maken tussen de ziektekiemen die ze op afstand houden of vernietigen.

Het derde niveau van immuniteit noemen we de ‘verworven immuniteit’, omdat het krachtig wordt door training. Het is in tegenstelling tot de eerste twee niveaus zeer selectief en gespecialiseerd.  Elke keer dat je immuunsysteem in contact komt met nieuwe ziektekiemen, leert het bij en wordt het sterker. Daarom geven de immuun-mechanismen van het derde niveau je lichaam langdurige (soms levenslange) bescherming tegen bepaalde infecties. De verworven immuniteit wordt gereguleerd door de zogenoemde T-cellen, dat zijn specifieke witte bloedcellen.
Het verworven immuunsysteem onderscheidt ‘vreemd’ van ‘eigen’ weefsel en kan selectief aanvallen en opruimen. Als je immuunsysteem als ‘vreemd’ reageert op een normale, gezonde weefselstructuur, noemen we dat ‘auto-immuniteit‘.

Een gezonde levensstijl, zoals gezonde voeding , niet te veel stress en genoeg slaap is voor alle niveaus van immuniteit van vitaal belang. Niet in het minst omdat een groot deel van ons immuunsysteem zich in de darmen bevindt

Immuunsysteem in de darmen?

Het darmslijmvlies beslaat 80% van het totale slijmvlies en staat in contact met het slijmvlies in de neus. Het darmslijmvlies is een belangrijke fysieke grens en deel van het aangeboren immuunsysteem.

Een gezonde darmflora creëert een milieu waarin ziektekiemen zich niet thuis voelen. Daarbij is de darmflora onmisbaar voor een goede vertering en de opname van essentiële voedingsstoffen. Die heeft je immuunsysteem nodig om optimaal te kunnen functioneren. 

Een goede darmfunctie heeft dus een positief effect op de werking van je gehele immuunsysteem. Er zijn echter veel factoren die de darmflora kunnen verstoren. Voor een gezonde darmflora volg je best de tips onder ‘Hoe versterk ik mijn immuunsysteem’. Een voedingsstof die het behoud van een normaal darmslijmvlies ondersteunt, is biotine

Is mijn immuunsysteem verzwakt?

verzwakt immuunsysteem

Naast infecties of ontstekingen zijn ook auto-immuunaandoeningen tekenen van een niet goed werkend immuunsysteem. Ik kan als orthomoleculair therapeut dmv laboratorium onderzoeken de conditie van het immuunsysteem uittesten. Wil je hier meer over weten, neem dan graag even contact op met mij (0614597758 of anja@ajbpraktijk.nl)

Scroll naar top