#AJB-Praktijk-Orthomoleculaire Therapie

AJB Praktijk – Orthomoleculair & Natuurgeneeskundig Therapeut – Anja Bokenkamp

Preventie en behandeling van ziekte met lichaamseigen stoffen en voedingsstoffen

Orthomoleculaire Geneeskunde?

Preventie en behandeling van ziekte met voedingsstoffen en lichaamseigen-stoffen

De orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van geneeskunde die de oorzaken van ziekte aanpakt door het gebruik van lichaamseigen, niet-toxische stoffen (vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren, vetzuren water, zuurstof) die de stofwisseling reguleren en een verstoord evenwicht in het lichaam herstellen. Op die manier kan ziekte voorkomen en genezen worden

De orthomoleculaire geneeskunde brengt de juiste moleculen op de juiste plaats , in de juiste hoeveelheid, volgens de unieke behoefte van elk individu op dat moment. Ze doet dat via voeding, leefstijl en suppletie. De nadruk ligt vooral op het preventief ingrijpen, op het voorkomen van chronische ziekten .In tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt is de orthomoleculaire geneeskunde geen alternatieve geneeskunde. Ze is gebaseerd op dezelfde biochemische principes waarop de klassieke geneeskunde steunt. Ze kan dus eerder beschouwd worden als complementaire geneeskunde, die samen met alle andere vormen van geneeskunde geïntegreerd kan worden. In mijn praktijk zie ik ook veel mensen, die in de reguliere geneeskunde te horen hebben gekregen, dat ze er maar moeten leren ermee te leven

De orthomoleculaire geneeskunde is geen alternatieve geneeskunde

De pioniers

De orthomoleculaire geneeskunde is voortgevloeid uit de ontdekking dat een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen tot ziektebeelden kan leiden, ook wanneer het gaat om een marginaal tekort. Oorspronkelijk werd enkel de volgende deficiëntie-ziekten erkend, zoals beri-beri (vit B1 tekort), pellagra (vit B3 tekort), scheurbuik (vit C tekort) en rachitis (vit D tekort

Goedgekeurde vit D claims:
1. Vitamine D draagt bij tot een normaal calciumgehalte in het bloed.
2. Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale botten.
3. Vitamine D draagt bij tot de normale opname/ het normale gebruik van calcium en fosfor.
4. Vitamine D speelt een rol in het celdelingsproces.
5. Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem.
6. Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale tanden.
7. Vitamine D draagt bij tot een normale werking van de spieren.
8. Vitamine D is nodig voor een normale groei en ontwikkeling van het beendergestel van kinderen.
9. Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem bij kinderen.

Psychische klachten

De Canadese psychiater Abraham Hoffer ontdekte in de jaren 1950 dat hoge doses vitamine B3 niet alleen de cholesterol verlaagden, maar ook de symptomen van schizofrenie en psychose verbeterden.

Hij was de eerste onderzoeker, die dat aantoonden in een dubbel blind wetenschappelijk onderzoek. Het was een mijlpaal in de medische geschiedenis op het gebied van psychische ziektebeelden.

In Amerika zijn er klinieken, die mensen met deze klachten behandelen Ook stress reductie is een belangrijk gegeven in de behandeling. Bij veel stress wordt het stress hormoon adrenaline in grote mate aangemaakt. Het moet echter ook worden afgebroken om het lichaam te kunnen verlaten. Hiervoor zijn veel Cofactoren nodig . Cofactoren bestaan mede uit vitaminen en mineralen.

Maar bij een tekort aan deze stoffen kan de adrenaline niet goed afgebroken worden en ontstaat er een hallucinerend stofje. Er zijn aanwijzingen dat hierdoor psychische klachten kunnen ontstaan..

Biochemische biodiversiteit

Een andere ontdekking die een belangrijke rol gespeeld heeft in het ontstaan van de orthomoleculaire geneeskunde is het principe van biochemische individualiteit. Dr Roger Williams was de eerste die stelde dat ieder mens biochemische uniek is en daarom ook unieke behoeften aan nutriënten heeft . De gemiddelde mens betstaat niet. Daarbij komt ook dat de behoefte aan voedingsstoffen varieert volgens onze leeftijd en onze gezondheidstoestand op dat moment en volgens bepaalde omstandigheden (stress, sport, zwangerschap, leeftijd, beweging en ziekte)

Iedereen is uniek en heeft verschillende behoeften aan voedingsstoffen – de gemiddelde mens bestaat niet

Genetische factorenLeeftijdOmstandighedenWoonplaats
GeslachtBaby, kleuter, peuterSportKlimaat
Erfelijke aandoeningenTienerStressVeel of weinig zon
LichaamsbouwPuberZwangerschapStad of platteland
HuidkleurAdolescentBorstvoeding gehadIndustrie
Snelle of trage stofwisseling VolwassenenMenopauzeStraling
Enzymen tekorten 40+, ZiekteLawaai of stilte
65+Beroep
85+Medicijn gebruik
Roken
Alcohol
Tabel : Biochemische individualiteit: verschillende behoeften aan nutriënten volgens verschillende factoren

De rol van voeding

ortomoleculaire therapieDe wetenschap dat voeding een geneeskrachtige werking kan hebben stamt al van eeuwen geleden. Zo noemt Hippocrates (460-377 v Chr) meerdere malen de geneeskrachtige werking van voeding en hanteert Maimonides (1135-1204) de stelling dat: ‘geen enkele ziekte die door dieet kan worden genezen, met andere middelen dient te worden behandeld’. Dit idee raakte op de achtergrond toen, vanaf ongeveer 1850 de chirurgie steeds grotere resultaten boekte en na de tweede wereldoorlog, de antibiotica als krachtig middel tegen infectieziekten ontwikkeld werden. Naast deze zeer effectieve behandelmethoden werd de invloed van voeding als ondergeschikt ervaren.

In het begin van de 20e eeuw werden steeds meer gebreksziekten ontdekt die genezen konden worden door het toedienen van één vitamine. Een voorbeeld is scheurbuik dat te voorkomen en te genezen bleek met vitamine C. Dat voeding meer invloed heeft dan alleen het voorkomen van de typische gebreksziekten wordt steeds duidelijker vanaf ongeveer 1960.

Sindsdien blijkt uit een groeiend aantal wetenschappelijke onderzoeken dat er wel degelijk een niet te verwaarlozen relatie bestaat tussen voeding en ziekten. Zo is inmiddels duidelijk dat slechte voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van bijvoorbeeld kanker, hart- en vaat ziekten en ouderdomsdiabetes.

Voeding geeft niet genoeg

hippocratesIn de orthomoleculaire behandelwijze staat het streven voorop om met de voeding zoveel mogelijk nodige en nuttige voedingsstoffen binnen te krijgen en zo weinig mogelijk schadelijke stoffen. Helaas is het, ook voor een gezond persoon, bijna onmogelijk om via de voeding optimale hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen te consumeren. Het meest bekende voorbeeld hiervan is wel foliumzuur. Ook reguliere geneeskundigen adviseren nu gezonde vrouwen die zwanger willen worden, extra foliumzuur te nemen om de kans te verkleinen dat hun kind geboren gaat worden met een open ruggetje.

Zowel met het doel ziekten te voorkomen als met het doel ziekten te behandelen, kan het nodig zijn, naast een zo volwaardig mogelijke voeding, extra voedingsstoffen in de vorm van voedingssupplementen in te nemen. Voedingssupplementen zijn in feite tabletten of capsules die een hoog gehalte bevatten van stoffen die in geringere hoeveelheid ook in de voeding voorkomen. Dit kunnen zijn: vitamines, mineralen, aminozuren, essentiële vetzuren of enzymen, maar ook minder bekende groepen van stoffen zoals bijvoorbeeld de bioflavonoïden.

Orthomoleculaire voeding en voedingssupplementen kunnen in het algemeen zonder problemen gebruikt worden naast andere behandelingen zoals regulier geneeskundige behandelingen of bijvoorbeeld homeopathie. Toch kunnen soms orthomoleculaire middelen en reguliere medicijnen elkaars werking beïnvloeden. Het is daarom van belang dat een arts, apotheker of therapeut er van op de hoogte is wat u gebruikt.

Behandeling

ik voel me goedWanneer u naar een orthomoleculair arts of therapeut gaat, zal deze al uw lichamelijke klachten, maar ook vaak uw emotionele problemen willen weten. Verder zal uw behandelaar nauwkeurig willen weten wat u aan voedsel en drinken binnen krijgt. Daarbij is het ook belangrijk of er voedingsmiddelen zijn die u slecht verdraagt. Soms is het raadzaam te onderzoeken of er een tekort of een overmaat van bepaalde stoffen in het lichaam aanwezig zijn. Dit kan in bloed of urine gemeten worden. Er zijn ook artsen en therapeuten die andere soorten testen als onderzoek methode toepassen, zoals bijvoorbeeld kinesiologie, Prognos of Asyra metingen.

Met alle verkregen gegevens zal de behandelaar een behandelplan opstellen en dit aan u voorleggen. Dit behandelplan kan bestaan uit een dieet of een beperkter aantal voedingsadviezen. Daarnaast wellicht een advies om één of meerdere voedingssupplementen te gaan gebruiken.

Maak een online of bel afspraak

BEL 06 – 14 59 77 58

Lonely Mountains

Stories of travel into hard to reach places